Temat: Skutki cywilizacyjne i kulturowe wielkiej wojny.
Przypomnienie z poprzedniej lekcji.
Na ostatniej lekcji poznaliście okoliczności powstania nowego ładu europejskiego, który był wynikiem klęski państw centralnych (rozpad monarchii Austro-Węgierskiej i abdykacja cesarza II Rzeszy Niemieckiej) oraz dużego wpływu Stanów Zjednoczonych na obrady konferencji pokojowej w Wersalu (pod Paryżem).
Wynikiem decyzji traktatu wersalskiego były zmiany granic, które dotknęły w szczególności:
- pokonane Niemcy, które utracił znaczną część swojego terytorium na rzecz Francji i odrodzonej II Rzeczypospolitej;
- podzielone Austro-Węgry, z których powstało szereg państw (Czechosłowacja, Jugosławia, Polska, Austria, Węgry) lub sąsiednie państwa przejęły cześć jej terytorium (Włochy, Rumunia).
Aby uniknąć kolejnej wojny powołano Ligę Narodów z siedzibą w Genewie.
Realizacja nowej lekcji:
A. Zapiszcie w zeszycie notatkę:
1. Straty wojenne:
a. śmierć około 10 mln żołnierzy i około 70 mln ludzi w wyniku pandemii grypy zwanej hiszpanką;
b. zniszczenia materialne na terenach gdzie rozgrywały się krwawe bitwy (pn-wsch. część Francji,
Królestwo Polskie i Galicja).
2. Skutki kryzysu po zakończeniu wojny:
a. hiperinflacja, szczególnie dokuczliwa dla Niemiec i odrodzonej Polski;
b. utrata pozaeuropejskich rynków zbytu na towary z Wielkiej Brytanii (weszły tam towary z USA i państw Ameryki Południowej);
c. kryzys gospodarczy we Francji, zakończony w 1924 po wykorzystaniu reparacji wojennych od
Niemiec.
3. Społeczne skutki wojny:
a. powszechna obawa przed wybuchem nowej wojny - pojawienie się postawy ugodowości za
wszelką cenę, aby uniknąć wojny;
b. liczna rzesza inwalidów wojennych i osób chorych psychicznie;
c. demokratyzacja życia społecznego;
d. emancypacja kobiet.
4. Wielki kryzys gospodarczy (24 X 1929r) i jego skutki:
a. załamanie kursu akcji przedsiębiorstw na giełdzie w Nowym Jorku;
b. masowe bankructwo i załamanie produkcji przemysłowej;
c. wzrost liczby bezrobotnych.
B. Dokonajcie analizy informacji zawartych w tabeli (podręcznik, s. 180) i wypiszcie do zeszytu dwa państwa, które najszybciej przyznały prawa wyborcze kobietom i jedno, które najpóźniej się na to zdecydowało. Podajcie daty.
C. Przeczytajcie tekst z podręcznika (Odzwierciedlenie wojny w sztuce i Kultura masowa) i uzupełnijcie poniższą notatkę, przepisując ją do zeszytu.
Powstające po I wojnie światowej powieści antywojenne miały charakter pacyfistyczny i .................................... . Przykładem jest powieść E. M. Remarquea pt. "...........................................". Nie tylko literatura została przesiąknięta pesymistycznym postrzeganiem przyszłości, dotyczyło to także nowego kierunku w sztuce - ....................................... .
Kultura masowa, która była dobrze odbierana przez osoby o niewyrobionym guście artystyczny była dobrze popularyzowana przez radio i ........................... . Coraz większą rolę odgrywało kino, wprawdzie na początku nieme i czarno-białe, ale dzięki fabryce snów, czyli wytwórni ..................... , przyciągające coraz większe rzesze odbiorców.. Wśród gwiazd kina niemego byli: ................... i ........................ .
D. Wysłuchaj fragmentu nagrania muzyki jazzowej i zastanów się, co jest charakterystyczne dla tej muzyki.
E. Praca z tekstem źródłowym.
Przeczytajcie tekst źródłowy w podręczniku na stronie 182 (Fragment wspomnień Tadeusza Konwickiego) i odpowiedz na 3 pytania, które zostały zamieszczone pod tekstem. Odpowiedzi na pytania wyślij do mnie jako wiadomość na Vulcanie. Masz na to czas do niedzieli (29 marca do godz. 18.00). Praca ta będzie oceniona, sprawdzając ją zwrócę uwagę na poprawność udzielenia odpowiedzi na te trzy pytania oraz dotrzymanie terminu.
F. Podsumowanie.
Przeczytaj informację Zapamiętaj w podręczniku (s.182)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
40. Klasa 7. Rządy autorytarne w Polsce.
Temat: Rządy autorytarne w Polsce 1926-1939. Lekcja jest realizowana w klasach VIIa, VIIb i VIIc w aplikacji Teams na Office 365. Celem...
-
Temat: Świat u progu wojny. Celem lekcji jest zapoznanie Was ze splotem wydarzeń politycznych, które pomimo pamięci o okrucieństwie I w. ś...
-
Temat: Skutki cywilizacyjne i kulturowe wielkiej wojny. Przypomnienie z poprzedniej lekcji. Na ostatniej lekcji poznaliście okoliczności...
-
Temat: Walka o granice państwa polskiego. Rozpoczynamy nowy rozdział, tym razem o historii II Rzeczypospolitej, państwa z którym polskie s...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz