czwartek, 19 marca 2020

Klasa 7 - 21. Narodziny kultury masowej.

Czas pokoju od końca wojny secesyjnej i wojny prusko-francuskiej do wybuchu I wojny światowej nazywamy piękną epoka (la belle epoque).

Wykorzystanie nowych wynalazków oraz postęp higienie i medycynie wyraźnie polepszyło warunki życia i stan zdrowia ludzi. Likwidacja resztek stosunków feudalizmu (wprowadzanie oczynszowania i uwłaszczenia) zachęcało biedniejsze grupy społeczeństwa do migracji do miast, gdzie podejmowali wprawdzie mało płatną pracę, ale odbywającą się w systemie zmianowym co dało ludziom czas wolny od pracy. Czas ten mógł być przeznaczony na zajęcia domowe lub na rozrywkę. Z czasem pracownicy otrzymali prawo do płatnego urlopu.

Wzrost liczby wynalazków został wykorzystany w kierunku rozwoju środków przekazywania informacji. W efekcie rozwój fotografii i sieci telegraficznej wpłynęły na szybki rozwój prasy.
Wynalazek kinematografu przez braci Augusta i Luisa Lumiere doprowadził do powstania kina niemego. Pierwsze filmy miały bardzo prostą fabułę i ze względu na duże koszty produkcji trwały kilka minut.


Łatwy dostęp do filmu, druku oraz rozwój umiejętności czytania i pisania doprowadził do powstania kultury masowej, gdzie odbiorcą byli nie tylko bogaci ludzie z zamożnych sfer ale przede wszystkim zwykli ludzie. Dlatego bardzo szybko popularne stało się oglądanie widowisk sportowych i uczestniczenie w pierwszych nowożytnych igrzyskach olimpijskich.

Nie bez znaczenia dla życia ludzi było upowszechnienie masowych podróży i wycieczek w postaci masowej turystyki górskiej (w tym celu m.in. powołano w 1873 roku Polskie Towarzystwo Tatrzańskie) oraz ułatwienie emigracji zarobkowej (m.in. tragiczny rejs "Titanica" z 1912r.).

Ostatni widoczną zmianą była zmiany zachodzące w kulturze. Coraz chętniej sięgano po powieści realistyczne autorstwa Victora Hugo, Fiodora Dostojewskiego czy też Rudyarda Kiplinga. Chętnie czytano powieści przygodowe Juliusza Verne. Ale chyba największą zmianą było pojawienie się powieści pisanej w nurcie naturalizmu, w którym chętnie sięgano po trudne tematy nędzy robotników i sytuacji kobiet, którym utrudniano dostęp do edukacji i ograniczano nadawanie praw politycznych, o które walczyli mężczyźni.

Powszechne stało się malarstwo impresjonistyczne (oddające ulotne wrażenia a nie realny wygląd przedmiotów) i dekorowanie frontonów kamienic w bardzo dekoracyjnym stylu secesyjnym.


 Polecenie do wykonania.
 Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego czas między latami 70-tym XIX wieku a wybuchem I wojny światowej rzeczywiście można nazwać la bella epoque?

Odpowiedzi nie musicie wysyłać, wystarczy że będzie umieli odpowiedzieć na to pytanie, kiedy spotkamy się na lekcji w klasie.
Pozdrawiam
Kamil Sztelmach




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

40. Klasa 7. Rządy autorytarne w Polsce.

Temat: Rządy autorytarne w Polsce 1926-1939. Lekcja jest realizowana w klasach VIIa, VIIb i VIIc w aplikacji Teams na Office 365.  Celem...