czwartek, 23 kwietnia 2020

Klasa 7 - 37. Świat u progu wojny.

Temat: Świat u progu wojny.

Celem lekcji jest zapoznanie Was ze splotem wydarzeń politycznych, które pomimo pamięci o okrucieństwie I w. św. doprowadziły państwa Osi Tokio-Berlin-Rzym do wywołania kolejnej, jeszcze okrutniejszej wojny światowej.

Notatka, którą należy wpisać do zeszytu przedmiotowego:

 1. Przyczyny niezadowolenia Niemiec z funkcjonowania systemu wersalskiego.
     a. Izolacja Niemiec na arenie międzynarodowej.
     b. Układ o współpracy gospodarczej i wojskowej między Niemcami a ZSRS (Rapallo 1922).
     c. Traktat w Locarno z gwarancjami nienaruszalności granicy niemiecko-francuskiej
         (Locarno 1925).
     d. Wystąpienie Niemiec i Japonii z Ligi Narodów (1933).

 2. Ekspansja Japonii na Dalekim Wschodzie.
     a. Osłabienie gospodarki Japonii po tzw. wielkim kryzysie gospodarczym.
     b. Dojście do władzy nacjonalistów (popularyzujących hasło Azja dla Azjatów) oraz
         militarystów (dla których celem była budowa silnej armii, która podbije teren bogate
         w surowce naturalne i tanią siłę roboczą).
     c. Ekspansja Japonii na Mandżurię(1931) i początek wojny z Chinami(1937).
     d. Masakra stolicy Chin - Nankinu.

3. III Rzesza na drodze do wojny.
     a. Remilitaryzacja Nadrenii (1936).
     b. Wsparcie militarne III Rzeszy dla puchu gen. Francisco Franco w czasie wojny
         domowej w Hiszpanii.
     c. Podpisanie układu oś Rzym-Berlin (1936), rozszerzonego w 1939 do współpracy politycznej
         i wojskowej (pakt stalowy).
     d. Podpisanie przez Niemcy i Japonię paktu antykominternowskiego (1936) skierowanego
         przeciwko Międzynarodówce Komunistycznej, rozszerzonego w 1940 do paktu trzech
         (Japonia, Niemcy i Włochy).

4. Destabilizacja Europy Środkowo-Wschodniej przez III Rzeszę.
     a. Anschluss (aneksja, włączenie) Austrii do III Rzeszy (12 marca 1938).
     b. Żądania Hitlera w tzw. sprawie Niemców sudeckich.
     c. Podpisanie układu monachijskiego (30 września 1938) - włączenie Kraju Sudeckiego do
         terytorium III Rzeszy.
     d. Pod wpływem żądań niemieckich od Czechosłowacji odrywa się Słowacja (marzec 1939).
     e. Przekształcenie resztek Czechosłowacji w okupowany przez Niemców Protektorat Czech
        i Moraw.
     f. Niemcy odbierają Litwie Kłajpedę (marzec 1939).

Polecenia do wykonania:

 Zadanie 1. Przyjrzyj się mapie zamieszczonej poniżej i odpowiedz w zeszycie na dwa pytania:

a. Dlaczego Anschluss Austrii osłabił bezpieczeństwo Czechosłowacji?

b. Dlaczego ZSRS nie mogło przyjść z wojskową pomocą Czechosłowacji we wrześniu 1938r?


Zadanie 2. Rozpoznaj, z jakim wydarzeniem (omawianym na lekcji) związane są dwa zdjęcia:                                                                 














Zadanie 3.Wyszukaj w temacie w podręczniku (s. 198-203) informacje, które pozwolą Ci na uzupełnienie poniższych zdań. Zdania przepisz do zeszytu:

Zawarty w 1925 roku traktat w Locarno pozwolił Niemcom na prowadzenie agresywnej polityki wobec Polski i Czechosłowacji ponieważ ........................................................ .

Pierwszym zwycięstwem polityki III Rzeszy była remilitaryzacja .................................. w ....... roku.

Zawarty w 1939 roku pakt stalowy uznawał ...................  ........................ za wyłączną strefę wpływów ............................ ; w zamian państwo to zobowiązało się do popierania .......................  polityki międzynarodowej i niełączenia się sojuszami z innymi państwami bez zgody ................ .

Układ monachijski był porażką dyplomacji Francji i ....................  ............................., a sukcesem ..........................., wspieranej przez Włochy.

Podsumowanie.

Jako podsumowanie przeczytajcie ZAPAMIĘTAJ (podręcznik, s. 203).

Pracy domowej do wysyłania nie ma. Na kolejną lekcję przygotuję kartę pracy jako powtórzenie materiału, który poznawaliśmy realizując tematu 32-37 z podręcznika (Dział IV - Europa i świat po I w. św.).

Pozdrawiam
Kamil Sztelmach





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

40. Klasa 7. Rządy autorytarne w Polsce.

Temat: Rządy autorytarne w Polsce 1926-1939. Lekcja jest realizowana w klasach VIIa, VIIb i VIIc w aplikacji Teams na Office 365.  Celem...