Temat: Narodziny faszyzmu we Włoszech.
Cele lekcji:
- zapoznanie z założeniami ideologii faszyzmu włoskiego;
- dostrzeganie przyczyn popularności haseł faszyzmu, głoszonych przez Benito Mussoliniego;
- umiejętność wskazania drogi, jaką przebył Benito Mussolini, przekształcając Królestwo Włoch w państwo totalitarne.
Przebieg lekcji:
Polecenie 1. Przypomnijcie sobie, jakie były podstawowe założenia komunizmu w ZSRR w okesie międzywojennym. Jeżeli macie problem z przypomnieniem to podpowiem:
W państwie rządzonym przez Józefa Stalina wprowadzono gospodarkę opartą na centralnym planowaniu, niewolniczej pracy więźniów w łagrach, kolektywizacji rolnictwa (likwidacja prywatnej własności) i industrializacji kraju, bez czego niemożliwa byłaby budowa nowoczesnej Armii Czerwonej, wyposażonej w czołgi i samoloty. Dla utrzymania władzy Stalin był gotów na przeprowadzanie czystek politycznych, które dotknęły inteligencję i kadrę oficerską w wojsku. Ostatecznie dla podkreślenia roli Józefa Stalina w ZSRS realizowano hasło kultu jednostki osoby przywódcy.
Polecenie 2. Przeczytaj tekst źródłowy (podręcznik, s. 190) i udziel w zeszycie odpowiedzi na 3 pytania, zamieszczone pod tekstem:
1. Jaką rolę, według Mussoliniego, odgrywa państwo?
2. Czym dla Mussoliniego jest demokracja? Jakie wskazuje jej wady?
3. Co oznacza dążenie do mocarstwowości?
Czy zwróciliście uwagę na stwierdzenie: [...] Nie naród tworzy państwo[...]
Jest to przecież podważenie istoty demokracji.
Polecenie 3. Przeczytaj fragment podręcznika (s. 189) i oceń prawdziwość zdań zamieszczonych poniżej. Prawdziwe przepisz do zeszytu.
Niechęć do wprowadzania lub otrzymania ustroju demokratycznego wynikała z problemów gospodarczych(hiperinflacja, wysoki poziom bezrobocia) i społecznych.
Ubożejące społeczeństwa, chętnie ufały dyktatorom, obiecującym szybką poprawę stanu gospodarki i polepszenie warunków życia.
Decyzje konferencji paryskiej z 1919 roku budziły niezadowolenie nie tylko państw pokonanych.
Związek Radziecki zadowolony był z decyzji konferencji paryskiej.
Włosi, po zwycięskim zakończeniu wojny byli niezadowoleni z przymusu spłaty zadłużenia wobec Wielkiej Brytanii i USA.
Włoski rząd, chcąc uratować sytuacje gospodarczą w kraju, drukował puste pieniądze.
Polecenie 4. W oparciu o pozostałą część tematu (podręcznik, s.189-192) wskaż właściwą kolejność wydarzeń zamieszczonych poniżej. Następnie przepisz je w takiej kolejności do zeszytu.
Podpisanie w ......... r. traktatów laterańskich między Watykanem w Włochami .
Marsz czarnych koszul na Rzym - ............... r..
Przekształcenie Związku Kombatanckiego w Narodową Partię Faszystowską w ............. r.
Stworzenie w .......... r. systemu korporacji, zrzeszającego pracowników jednego zawodu i pracodawców.
Powołanie Wielkiej Rady Faszystowskiej- ............. r.
Zniesienie w ............. r. wolności prasy i rozpoczęcie procesu faszyzacji państwa.
Polecenie 5. Wyjaśnij w zeszycie terminy historyczne:
- duce
- marsz czarnych koszul na Rzym
- faszyści
Podsumowanie
Pewnie zwróciliście uwagę na podobieństwo miedzy sposobami wprowadzania ustroju totalitarnego w ZSRS i we Włoszech.
W obu państwach na początku składano obietnice szybkiej poprawy warunków życia społeczeństwa a kiedy już władzę przejęli przywódcy partyjni wprowadzono aparat represji, którego celem było nie dopuszczenie utraty władzy (NKWD w ZSRS i Milicja Faszystowska we Włoszech).
Następna nasza lekcja pod koniec przyszłego tygodnia - jeszcze nie wiemy czy to będzie w szkole czy też na blogu., dlatego chciałbym abyście polecenia z dzisiejszej lekcji, które wykonaliście w zeszycie wysłali do mnie (zróbcie zdjęcie lub skan i wyślijcie na moją pocztę: kamilsztelmach@interia.pl - termin do 10 kwietnia (piątek). Prace Wasze ocenię, więc postarajcie się czytelnie je napisać i podpiszcie wiadomość imieniem i nazwiskiem.
W przyszłym tygodniu lekcja będzie miała charakter filmowy, więc odpoczniecie od pisania.
Pozdrawiam
Kamil Sztelmach
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
40. Klasa 7. Rządy autorytarne w Polsce.
Temat: Rządy autorytarne w Polsce 1926-1939. Lekcja jest realizowana w klasach VIIa, VIIb i VIIc w aplikacji Teams na Office 365. Celem...
-
Temat: Świat u progu wojny. Celem lekcji jest zapoznanie Was ze splotem wydarzeń politycznych, które pomimo pamięci o okrucieństwie I w. ś...
-
Temat: Skutki cywilizacyjne i kulturowe wielkiej wojny. Przypomnienie z poprzedniej lekcji. Na ostatniej lekcji poznaliście okoliczności...
-
Temat: Walka o granice państwa polskiego. Rozpoczynamy nowy rozdział, tym razem o historii II Rzeczypospolitej, państwa z którym polskie s...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz